Kreative Trøndelag
Melhus VGS > Forsideelementer > 2SS tar over REMA for en dag!

2SS tar over REMA for en dag!

Elevene ved 2SS på Melhus vgs har fått mulighet til å ta over og drive REMA 1000 Melhustorget 24. mai. Kjøpmann Kristian Lorvik overlater all drift av butikken til 2SS-elevene denne dagen.

Ideen ble presentert for noe lamslåtte elever fra 2 SS av Lorvik selv - akkompagnert av REMA-sangen på skolen 21. mars. Etter at det første sjokket hadde gitt seg var elevene helt med på dette og mener det skal gå helt fint. 

Rett etter påske starter elevene med en opplæringsperiode. De skal skoleres i de ulike oppgavene og "avdelingene" i REMA-butikken, og opplæringa vil bli gitt av mentorer i REMA, og som en rekke e-læringskurs på skolen. Elevene skal rullere slik at de blir kjent med ulike deler av bedriften i forkant av overtakelsesdagen.

En av elevene kommer til å få ekstra ansvar som butikksjef den 24. mai, og hvem dette er, vil avgjøres i løpet av opplæringsperioden. Den 24. mai vil det også være en "konkurranse" mellom elevene i varesalg: Den avdelingen som får størst omsetningsokning på "sin" vare, blir "dagens kremmer". I opplæringsperioden og på overtakelsesdagen vil elevene bli fulgt tett av Håvard Johnsen fra REMA-TV. 

Dette er grensesprengende: Det er første gang elever får ta over en bedrift på denne måten, og det er en unik mulighet å kunne tilby elevene relevant og virkelighetsnær undervisning. Kjøpmann Lorvik har ingen betenkeligheter med å overlate bedriften til elevene på denne måten.

   

Før han "slapp" overraskelsen med bedriftsovertagelsen, ga Lorvik elevene fra 2SS en grundig innføring i problematikken som oppstår når man skal grunnlegge en bedrift, og hvordan det "sluker" alt annet, og hvilke muligheter, fordeler og utfordringer man har som REMA-kjøpmann.

Han snakket også om hvilke ressurser og verdier som er viktig å ta hensyn til i driften av en lokal bedrift, markedsføring, og - ikke minst - hvilke krav han stiller til seg selv og sine ansatte for å opparbeide en god bedriftskultur, arbeidsmiljø og gode kundeforhold. Han poengterte også at "annerledeshet" var viktig for å lykkes; alt tydeliggjort gjennom animert musikkvideo med BareEgil. 

Spennende? Javisst!


Utskriftsvennlig versjon